NAAR MAROKKO JANUARI 2013 HEENREIS

Het is weer bijna zover, over een week (op 22 januari) vertrekken we weer naar Marokko. Het is me het jaartje wel geweest voor ons. We wonen weer in Nederland en hebben de feestdagen in de schoot van de familie doorgebracht, wat natuurlijk heel gezellig en fijn is geweest. De omwisseling van onze Cuaracao'se rijbewijzen voor Nederlandse verliep lang niet vlekkeloos, de mijne is nu binnen en hopen dat die van Lean van de week nog binnenkomt. Dat is eigenlijk de reden dat we zo laat vertrekken.

De herstelwerkzaamheden aan de camper zijn allemaal uitgevoerd, tot nu naar tevredenheid. We hebben besloten om deze reis zonder douche te gaan, dwz ik heb de toegangsdeur en de ronde douche deurtjes eruit gehaald na de reparatie en de nieuwe vloer verstevigt en er een stukje inloopmat op gelegd, in de deuropening hangt nu een soort van muggengordijn wat behoorlijk goed afsluit en ook nog leuk staat.

Deze week ga ik me nog wat met de route naar Algeciras bezighouden. We gaan in ieder geval als eerste in Belgie kijken naar de sluizentrappen ed, vlak onder Brussel, als motorbootvaarders hebben we daar natuurlijk wel belangstelling voor. We gaan (weer) proberen om het wat rustiger aan te doen en wat langer op mooie plekken te blijven staan. Wat minder km dan vorig jaar (ruim 16.000) lijkt me wel wat. Ook meer lezen en, zoals we in West-friesland zeggen : mooi zitte en dom koiken. Je merkt het wel.

Het is nu de 21e en de camper staat met alles er in klaar om weg te rijden. Bergruimte genoeg. De vouwfietsjes nemen we niet mee, je hebt er in Marokko weinig aan. Ik heb ook weer propaan getankt zodat we onderweg geen last kunnen krijgen als de T erg laag is. Bij de familie hebben we 3 kisten volwassenen kleding ingezameld, die zijn we zo kwijt, vorig jaar moesten we moeite doen om de baby kleding goed uit te delen.

De kleine auto gaat in de stalling op de plek van de camper, dan staat die ook droog en veilig. De boot ligt in een beetje ijs, kon de landvasten nog wat strakker leggen, heb ook de vochtvreters geleegd en er grotere bakjes onder gezet zodat ze de lange periode goed kunnen opvangen. De winter is goed aan het werk, overal sneeuw en ijs. Verwacht wel dat we morgen kunnen vertrekken.

Dinsdag 22 januari

KM stand vertrek 56.200. Vanmorgen om 11 uur weggereden en de kleine auto op de plek van de camper gezet in de stalling. We zijn eerst naar Nuenen gereden om de achteruitrijcamera te laten maken, Dat lukte niet goed dus rijden we weeer met 1 camera ipv 2, het is niet anders. Daarna zijn we, via een stomme omweg, in Neerpeld Belgie gekomen waar we op een P bij de Litl zijn gaan staan voor de nacht. Niet idiaal maar het was wel goed zo. Onrustig geslapen de eerste nacht, toch een beetje lawaaierig.

Woensdag 23e

Vanmorgen om een uur of 9 vertrokken richting Ronquieres waar een hellend vlak is omschepen te vervoeren.

Erg interessant en er kwam gelukkig net een schip aanvaren zodat we de hele zaak in werking gezien hebben. Het was eerst onderweg wat mistig maar later kwam de zon door, net wintersport. Een heerlijke lange wandeling gemaakt in de sneeuw en zon en buiten een boterhammetje gegeten, het kon niet op. Daarna nog naar de grote botenlift gegaan en de oude die door Eiffel is gebouwd, beiden op hun eigen manier imposant.

Doorgereden via Mons naar Vervins, een 40 km boven Reims.waar we een prima plek vonden achter de grote kerk op een grote maar rustige P. We zullen hier zeker beter slapen. Die verdomde TV deed het weer niet, niet te geloven, net af laten stellen. Na het resetten kreeg ik allerlei zenders maar geen Nederlandse.Wordt er wel heel moe van hoor. Niemand heeft problemen met camera of TV maar wij natuurlijk wel. Later is het me gelukt, de satelite bleek op Hotbird te staan, het veranderen naar Astra was even uitzoeken, maar daarna geen probleem meer gehad. Het is 20 uur, we gaan onder zeil nog wat lezen en dan, doeiiiiii.

Donderdag 24,

Vanmorgen om 9.15 uur vertrokken, het heeft een heel klein beetje gesneeuwd vannacht. We lagen net in bed gisteravond toen een stel werklui van de gemeente het nodig vonden om in het donker met enorm veel lawaai van allelei machines het pleinsneeuwvrij te maken, later bleek dat Lean er niets van had gehoord, die was dus binnen een paar minuten in diepe slaap gevallen. Rustige rijdag gehad, via Nogent, Sens enAuxerre, Nevers in Villeneuve sur Allier beland, net boven Moulins. We staan hier bij een sportcomplex naast een lottisement/nieuwbouwwijk/ en het is hier doodstil en toch vlak bij huizen, idiaal dus om te slapen.

Morgen verder naar Clermont Ferrant en dan de tolvrije snelweg door de Massief Centraal, over het schitterende viaduct bij Millau ,naar Beziers en als we nog tijd hebben naar Narbonne Plage waar een mooie staplek is direct aan zee. We zijn de sneeuw inmiddels kwijt en het was hier om 19 uur 7 graden. Ik verwacht geen vorst meer op de verdere reis.

Vrijdag 25

Wat een prachtige dag en rit hebben we gehad. Gister weer heel rustig geslapen, er kwamen nog wat mannen voetballen op het sportveld. Om 8.30 vertrokken en onderwegwat eten en diesel gekocht zodat we met alles vol door het Centraal Massief gaan, jeweet maar nooit hoe lang je onderweg bent. Zoals gezegt een heel mooie en voorspoedige rit vanaf Clermond-Ferrand zo'n 330 km naar beneden tot Beziers.

Heerlijk in de zon geluncht ergens heel hoog. We hadden ruim de tijd om naarNarbonne-Plage te rijden, een fraai weggetje vanaf Narbonne. Tot onze verbazing is de CP afgesloten met grote rotsstenen,we zijn naar de boulevard gereden en staan daar ook mooi. Lekker verse zalm met venkel en rijst gegeten en als toetje die heerlijke tamme kastanje creme. Prima geslapen, we gaan zo een lange strand wandeling maken. De zon van gister is nog achter wat vochtige wolken. Dan de route verder bepalen bij de koffie.

Zaterdag 26

Vanmorgen eerst een lange strandwandeling gemaakt tot aan de jachthaven, daar gevraagd of we later water mochten tanken en dat was goed, ook de casette konden we daar legen. Koffie gedronken, praatje gemaakt en pas om een uur of 11 gaan rijden. Om de etang heen naar het zuiden, St Cyprien, St Marie sur Mer, Coulioure, Cerbere en de Spaanse grens over. Een van de mooiste routes die we kennen langs de zee. We staan dus nu in Spanje in L'escala bij de Port, die enorm groot is en heel mooi. We staan alleen en het waait bij vlagen erg hard.

Vanaf dat we gingen rijden was de zon er al weer bij, prima geregeld dus. Onderweg nog een wijntje en wat te snoepen gekocht bij een Litl. Morgen verder richting Barcelona. Wie weet heeft de voorzitter van het bestuur ook, net als dit nederige bestuurslid, zin om een dagje Barcelona te doen, je hoort het wel. Lean wordt hier op het haven terrein achtervolgd door wel 10 poezen, het stikt ervan, komen op de vislucht af die de netten afgeven. Het is kwart voor negen en dus onze tijdom de luikjes dicht te doen.

Zondag 27

Een heerlijk rustige nacht, we slapen misschien wel iets teveel en worden in de nacht wakker, na een stukje lezen lukt het wel weer.Vandaag een paar prachtige stukken kustweg gereden, een stuk tussen San Feliu en Tossa del Mar en beneden Barcelona het stuk net boven Sitges. Heel veel bochten met de mooiste zeezichten. We zijn wel door Barcelona gereden maar toch doorgereden. De hele dag heeft de zon geschenen, heerlijk gewoon, wel even anders dan een week geleden in Oude Wetering. We zijn om drie uur gestopt in Cubulles, vlak onder Sitges. We staan in ons uppie op een plein aan de zee met rondom ons veelal verlaten flats. Een typisch voorbeeld van wat je hier veel ziet aan de kust. Er zijn hier mensen geweest die erg veel geld verdiend hebben in voorbije jaren door deze rotzooi neer te zetten.

Net een sms'je gestuurd naar de zus van Lean die iets links onder Allicante woont, dat we woensdagmiddag daar aankomen. Morgen op een plek kijken waar we twee jaar geleden mooi gestaan hebben, als het weer mooi weer is blijven we daar staan, kan ik de camper wassen enzo. Het is nu een beetje gaan regenen, kun je lekker op slapen.

Maandag 28 januari

We staan inderdaad op Platja d'Alcanat, een kleine platja vlak onder St. Charles, dat weer net aan de onderkant van de delta van de Ebre ligt. 12 jaar geleden zijn we die delta ingereden, er gaat een weg, soms een dijk tussen het water, tot het meest oostelijke deel. Allerlei vis, schaal en schelpdieren worden daar gekweekt. Toen we vertrokken vanmorgen scheen de zon alweer volop en dat is de hele dag zo gebleven, om 12 uur waren we hier. Heerlijk buiten geluncht en gelezen, de camper gewassen, was erg nodig, en een grote wandeling gemaakt op het rotspad dat achter de huizen direct aan de zee loopt. We zijn daardoor moe en gaan op tijd naar bed.

Dinsdag 29e

Wakker geworden met een schitterend gekleurde zonsopgang, de enige palm in zicht stond er net voor, heel mooi. Koffie gedronken, water getankt en we gingen weer. Voor 1.32 € diesel getankt in Vinaros + wat eten bij de Litl daar gekocht. Allemaal rustige wegen vandaag met veel 4 baans door glooiende heuvels overgoten met zonlicht. De afstand naar Santa Pola was meer dan gedacht, we waren er pas om16.30 uur. De vooruitgang is hier niet te stuiten geweest, helemaal volgebouwd, we zijn tot aan het einde dorp gereden waar de salina met de zoutwinning is

We staan naast huizen op het strand met een mooi uitzicht, de politie is al langs gereden dus we slapen rustig. Maaltijdsalade van kip gegeten met een dvd erbij, wat wil je nog meer. Morgen naar de zus van Lean die hier misschien 25 km vandaan woont. Coos, de zwager is er niet, moest voor zaken naar NL. Kan daar mooi de e-mail even wegwerken enzo. Morgen een flinke strandwandeling maken langs de vloedlijn.

Woensdag 30 januari

Is Beatrix niet jarig vandaag ? En morgen onze schoonzoon JM. De zon is net weer op in al z'n pracht en de gemeente ambtenaren zijn op het enorme strand aan het spelen met hun mooi machines, allen keurig in een kleurige overal. Ze zijn bezig zand heen en weer te schuiven, heuveltjes te maken en weer af te breken en de chef staat al glunderend, als een dirigent aanwijzingen te geven, het wordt prachtig glad. Ook de lege vuilniszakken worden vervangen door andere nog lege zakken door een kleurige mevrouw. We hebben voor vertrek een paar uur durende wandeling langs het strand naar de jachthaven en dorp gemaakt. Tot zover het ochtendgebeuren in Sante Pola.

Vrijdag 1 februari, onze 11e dag.

Een gezellige dag bij Marijke gehad, hartelijk ontvangen in hun fraaie huis met enorme tuin. De meisjes konden weer bij kletsen en ik ben lekker bezig geweest aan de camper. De TV geeft weer de NL zenders maar hij gaat eerst naar Hotbird, dus even handmatig bijstellen naar de Astra. De garage opgeruimd, wat led lampjes verwisseld enzovoort.

Volgende ochtend een wandeling met de hondjes tussen de citroengaarden gemaakt. Er wordt niets aan gedaan, allen al het hebben ervan is goed voor een jaarlijkse subsidie. Je kunt maar beter niet weten hoe dat allemaal in elkaar steekt.

Rond de middag vertrokken en langs Torreviega afgezakt tot Torre de la Horadada alwaar een mooie P voor ons klaarstond aan het strand. Het was nog geen 4 uur en hebben heerlijk in de zon gezeten met een rumcoke. Een eenden poot met rijst en champignons gemaakt en na nieuws, weer en GTST in bed gerold. Onderweg nog Flamingo's gezien en een smeedijzeren kunstwerk.

Prima geslapen, op het strand waren al mensen bezig met een metaal detector, zag er een beetje uit als in een inrichting vroeger in Medemblik, een koddig gezicht. Er waren ook stoere speervissers in het water. De wandeling ging langs strand en zandrotsen met daarboven veel prive huizen met een eigen trap naar hun stukje strand, zag er eindelijk weer eens wat gewoner uit tussen al die gigantische urbanisaties. Daarna om een uur 11 vertrokken maar een half uur later alweer gestopt op een plek direct aan het strand waar het erg rustig is en daar blijven we maar staan.

Het heet hier El Mojon.

Morgen rijden we langs een binnenzee die van San Pedro naar Cabo de Palo gaat en die is afgesloten door hele lange smalle landtongen van misschien een paar honderd meterbreed en totaal wel 30 km lang. Er staan allemaal flats naast elkaar aan beide zijden van de weg en dan een strandje. 12 jaar geleden zijn we er op gereden maar dat doen we nu niet. We gaan onder Cartegena, waar we een leuke plek weten, richting Aguilas. Daar begint wat ons betreft een van de mooiste stukken kust van Spanje tot Almeria, hier vind je gelukkig nog wat oorspronkelijks te zien in een ongerepte ruwe natuur. Wordt dus een stranddag vandaag, heb de korte broek al aan, doeiiiiiii.

Zaterdag 2 februari

Dat was gister idd een heerlijke stranddag, we kleuren al wat bij, m'n millenium deel drie uitgelezen, was weer beter dan deel twee. Er kwam eind van de middag plotseling veel wind en daarom zijn we een stukje verkast naar waar we iets beschutter stonden met een paar andere campers er bij. Vanmorgen nog steeds veel wind met zelfs een spatje regen maar de T was prima, de eerste ochtend dat we niet even de kachel hebben aangezet.

Toch zo rond tienen maar gaan rijden richting Cartagena, onderweg nog wat brood en vlees gekocht. Na Cartagena, als je de binnenwegen neemt wat wij meestal doen, ga je al door een droog en dor laag berggebied, je komt dan uit in Puerto de Mazarron een drukke stad waar wij niks te zoeken hebben. Verder langs de kust krijg je na een km of acht de afslag Canada, daar zijn verschillende CP aan zee, zeer onherbergzaam. Je kunter nog wel staan maar ze hebben de grootste delen van de terreinen volgegooit met puin van afgebroken bergen ivm de wegenbouw, dat zag er niet meer zo romantisch uit en omdat er nog steeds een flinke wind was die net verkeerd stond, zijn we daar na de lunch weggereden. En dan komt er een heel mooi stuk door lage bergen tot aan Aguilas,

Ook een behoorlijk grote stad. We staan nu beneden Aguilas in een gehucht aan het strand tussen een paar leegstaande huizen in, een fraai plekje en erg rustig en pikdonker, allen verlichting van de sterren. De zon kwam in de loop van de ochtend weer helemaal terug, hij is bloedheet. Morgen gaan we een plekje hier vlak onder proberen, we zijn ervanmiddag heen gewandeld en dat zag er van boven op de rotsen af gezien heel erg goed uit. De kust is hier heel mooi met veel baaien en grillige rotsen met af en toe een strandje er tussen in, allemaal behoorlijk toegangkelijk. Morgen verder.

Dinsdag 5 februari 9.15 uur

We hebben idd een mooie stranddag gehad op het genoemde plekje, 12 jaar geleden hebben we hier ook gestaan er zijn heel veel plekken op strandafslag San Juan de LosTerreros. Er zijn ook grotten in de zandrotsen te zien en je kunt er eindeloos wandelen/klimmen. Het is een stuk oude natuur met al z,n rommel erbij, maar wel mooi. Gister daar na de koffie vertrokken en rustig richting Mojacar gegaan en verder tot Carboneras, waar we nu op de boulevard staan op een mooie plek direct aan het strand. Midden in het stadje maar dat merk je amper.

Zo zag ik vanmorgen door het raam van de camper de zon opkomen.

Prachtige rit gehad gister door de lage bergen en veel op rotswegen direct aan zee, om iedere hoek weer de mooiste vergezichten. In Mojacar dachten we eerst te gaan staan maar het was te druk en te veel wind op het open terrein bij de Torre. We vertrekken zo naar de zuidkust, voorbij Almeria nemen we weer de kleine kustweg, nu eerst de tolvrije snelweg tot daar.

Vrijdag 8 februari de 18e dag.

Dat is allemaal heel voorspoedig gegaan, om een uur of drie dinsdag stonden we op een leuke stille boulevard in een klein plaatsje en zijn gelijk in de zon gaan zitten achter een dijkje ivm de harde koude wind, maar wel felle zon. Woensdag ochtend stond er nog steeds een zeer harde wind met vlagen en we zijn blijven staan tot na de middag, nog niet eerder meegemaakt zulke harde wind. Net als met de boot, dan ben je zogezegt verwaait en blijft gewoon liggen. Daarna ging het wel al bleef het af en toe bij een rukwind erg lastig rijden, Lean's commentaar kon niet op maar de wind werd er niet minder van.

We hebben overnacht in La Cala de Mijas, vlak voorbij Fuengirola, ook weer een heel gezellig klein plaatsje waar we een lange strandwandeling hebben gemaakt, prima geslapen en alle tanks kunnen legen en vullen. Donderdag op weg naar Tarifa flink de voorraad bij gevuld dan kunnen we er even tegen de eerste tijd in Marokko.

We konden in Tarifa niet meer staan zoals twee jaar geleden, alleen in een saaie straat en dat wilden we niet. Dus toen maar naar de ferry en dat bleek heel rustig en snel te kunnen, wel wat anders dan in dat chaotische Algeciras, en dat voor 40 euro meer, 240 euri nu. Maar dan hoefden we niet te overnachten bij de Litl in Algeciras en er naartoe te rijden maar ook niet van Tanger Med naar Tanger want daar kwamen we nu aan. Een zeer rustige en comfortabele, snelle overtocht en zo stonden we dus ineens in Tanger Marokko om half vier smiddags plaatselijk tijd. De km stand op 59506.

We zijn gelijk naarAshila gereden waar we nu  nog staan met een rustdag. Een Maroc Telecom dongel gekocht, Lean uitgebreid naar een vrouwelijke dameskapper, een man mag geen vrouwen knippen, andersom wel. Is haar goed bevallen geloof ik en ze ziet er weer heel goed uit. Morgenochtend ga ik weer naar dezelfde kapper als vorig jaar. Ik had nog ruim 2000 dirham van vorig jaar dus hoef nog niet gelijk te pinnen. We zullen nog even bekijken of we nog een dag blijven ?