Maandag 21 juli 2014.

We zijn op onze eerste zomerreis met de camper en dat is wel even wennen. De km stand is 87475. Wat zijn die auto wegen druk zeg vergeleken met water wegen. Ik moet wel zo af en toe en hier en daar slikken hoor. Maar we moesten kiezen en hebben gekozen voor de camper, dus verder niet meer zeuren ? Laten we dat maar proberen.

We zijn zaterdagochtend vertrokken naar wat vrienden in Den Haag en geĆ«indigd bij grote Willem die jarig is op de 19e. Heel gezellig, heerlijk Indisch gegeten en voor de deur geslapen. Zondagochtend als vanouds naar de boulevard maar wat is die veranderd zeg, iets ander sfeertje dan vroeger,  jammer maar het is niet anders.

Om 9 uur weggereden en om 13 uur waren we bij een stuwmeertje vlak boven Lingen in Duitsland. Daar zou een mooie camperplaats zijn maar terwijl we hem opreden zijn we ook gelijk weer omgedraaid. We zagen denk ik wel 100 campers in gelid staan in de bloedhete zon. Even later waren we bij een zijtak van de Ems en konden we in alle rust even daarin afkoelen, heerlijk.

Eind van de middag verder gereden en kwamen we aan de bovenkant, de noordkant van het stuwmeer terecht. Dat was een heel mooie plek waar we, welliswaar in de regen, geweldig stonden.

Helemaal in ons eentje kilometers overal vandaan en uiteraard doodstil, dus heerlijk geslapen ondanks het onweer en de regen. Gelukkig koelde het ook af al hoefde voor mij het dekbed nog niet, Lean kon er wel onder slapen. Op het gemakje over kleine wegen naar Haren gereden, daar waar onze bootreis in 2010 naar Berlijn en omstreken begon. Een reis die wij ons zullen blijven herinneren.

We hebben daar geluncht op de camperplek bij het sluisje en natuurlijk heb ik daar gekeken en me verbaast hoe dat in z,n werk ging. Gelukkig lagen we er niet tussen want het ging nogal rommelig. Het nivo verschil is ruim 1 meter en wij weten dat er sluizen komen van 18 meter waar je achter grote vrachtschepen ligt met hun schroef in z,n werk, waar beginnen die mensen aan, ze weten nu al niet hoe het moet.

We zijn door gereden naar Pogum, een dorpje onder de Emsmonding op de hoek met de Dollart. We staan daar nu op een plekje aan de dijk tussen de schapen en weer helemaal in ons eentje. Hulde voor Lean die dit inmiddels aandurft. Heerlijk is het hier met een fraai gezicht over de wadden, we gaan na het nieuws en weerbericht kijken hoe hoog het water nu staat.

Morgen gaan we weer naar NL en hebben nog 3 dagen om thuis te komen. We zouden 14 dagen naar de Oostzee gaan maar de plotselinge vervroeging van m,n oogoperatie naar as.vrijdag komt daar tussen.

Dinsdag 22e 19.00 uur.

We staan in Skulenboarch aan het Prinses Margriet kanaal, niet op de meest mooie plek maar het is niet anders. Vanmorgen was ik al heel vroeg wakker en zag de zon door m,n raam opkomen. Na wat lezen en mijmeren en koffie op bed toch maar opgestaan, heerlijk geslapen op deze heel stille plek. Het was al weer vloed en de mannen waren aan het werk aan de nieuwe grondbescherming. Om de meter een paal in de grond in twee rijen en daar tussenin opgebonden twijgen, kilometer na kilometer moeten ze doen, een hele klus. Een van de mannen had ook aan de Maasvlakte gewerkt en gelogeerd in Oostvoorne.

Om 9 uur vertrokken naar Termuntenzeil, dat stond al lang op mijn lijst van bestemmingen. En terecht want het is daar leuk, een mooie oude sluis en gemaal zijn daar te zien, ook de haven en wadden zijn daar heel mooi.

Van Termunterzeil door het bovenste Groningse gereden, heel mooie kleine wegen en de mooiste Heren Boerderijen.

Van de bloemen van dit verwaarloosde veldje hebben we lang plezier gehad.

In Rode Haan, Friesland,  gestopt voor de lunch en Lean heeft daar gezwommen. Daarna kris kras wat rond gereden en uiteindelijk hier beland. Voor morgen gaan we maar iets beter nadenken waar te gaan.

Woensdag 23e 21.30 uur.

We staan al sinds 13 .00 uur op de gedoogde camperplek in Kornwederzand, er staat zeker een 6je baufort, dus flink. Dit is een on Nederlandse plek, hij doet meer denken aan de grote terreinen aan zee in Spanje en Marokko. Veel ruimte en iedereen staat kris kras door elkaar, heel leuk. Voor diegene die het niet weten, Kornwederzand ligt aan het begin van de Friese kant van de Afsluitdijk. We zijn dus niet ver van huis.

Vanmorgen stonden we eigenlijk toch wel mooi aan het Prinses Margriet kanaal, Lean heeft nog gezwommen en ik wat klusjes gedaan, net toen ik wilde gaan zwemmen werden we ingebouwd  tussen sportvissers, een man en auto of 10. We zijn gaan rijden en hebben een prachtige rit gemaakt over vele heel smalle wegen tussen de weilanden en mooie boerderijen door, een schitterend stukje Friesland op z,n mooist in de zomer.

Prachtige Friese State in de buurt van Zurich.

Hier bij de sluizen is er van alles te zien aan campers maar natuurlijk het meest aan boten die naar binnen (IJsselmeer) en naar buiten (Waddenzee) varen, werkelijk een drukte van belang en heel interessant om te zien. Het is schitterend weer en het is goed dat er zoveel wind staat anders was het niet uit te houden in de zon.

Vanavond een wandeling gemaakt naar de Ijsselmeerkant van de sluizen waar ook de kazematten te zien zijn. Er is gewoon best veel te zien hier, je hoeft je absoluut niet te vervelen. Morgen weer naar huis en vrijdagmiddag de staaroperatie aan m,n linkeroog. De druppeltjes die ik vorige week gekregen heb ben ik niet blij mee, ze prikken en ik heb een paar uur veel minder zicht.

Kijken of het lukt om volgende week weer weg te gaan, je ziet het wel hieronder. Donderdag zijn we vlak voor huis nog een paar uur blijven staan aan het IJsselmeer bij Onderdijk, leuk naar de windsurfers kijken en lezen. Om een uur of 15 waren we weer thuis van deze korte trip.

Eindstand 88354, gereden kmters 879.

****************************************************************************************************************

Het is nu dinsdag 5 augustus 7.30 uur.

Ik sta op Kornwederzand, precies in het hoekje op de kop. Een heel mooie plek met 180 graden uitzicht.

5 Dagen alleen op pad voor we de reis naar Griekenland starten. Gister om 10 uur weggereden uit Andijk met de teller op 88393 km. Eerste stop Medemblik waar het lappendag was, gelijk wat boodschapjes gedaan en de kaarten voor Culinair aan de kade as. vrijdag gekocht, daar ga ik heen met Nol, een collega van vroeger.

Om 12.30 u was ik hier en kon gelijk op dit net vrije plekje gaan staan en ook nog mooi horizontaal. De hele middag heerlijk lui gezeten, gelezen en naar het drukke waterverkeer gekeken en dat allemaal bij een windje 2/3 en volle zon. Tijdens m,n avond wandeling liep ik tegen een oudere man aan die we ook in Guadamar Spanje ontmoette, we hebben daar nog met zijn hond gewandeld want hij is slecht ter been. Tot laat in de avond klonk er muziek van een bruine vloot schip, gezellige en levendige dixiland.

De zon is al op en schijnt vol naar binnen, het is wolkeloos, ga zo maar uit bed de de boel luchten. Ben van plan om via Harlingen naar Holwerd te rijden om daar om 11.30 uur  met het fietsje de ferry naar Ameland te nemen, ben ik nog nooit geweest. Met de laatste ferry van 19.30 uur weer terug en dan slapen op de Zwarte haan, een CP redelijk dichtbij. In Harlingen zal wel wat vis en sla te scoren zijn voor het diner, je hoort het morgen.

Nou, dat is prima gelukt hoor al moest ik een eind voor fietsen, een paar lekkere stukken zalm en een zak tomaten die toevallig ook naar tomaten ruiken, kom je niet zoveel meer tegen. De helft van dat alles was gisteravond een zeer smakelijk hapje. Opgegeten op een met hoge bomen omgeven grasplaats in Zwarte Haan, gelegen zo tussen Harlingen en Holwert in vlak onder de dijk. Je komt er via een dijkje met veel heel leuke vrijstaande huisjes, wel erg smal.

Wist je dat het Jacobspad (wandelpad) hier begint en helemaal doorgaat tot Cap Finisterre, vlak naast Santiago de Compastello aan de Spaanse Noord Westkust, ik dacht dat dochter Liesbeth hier al vele km van gelopen heeft of is dat het Pieterspad Liesje ? Wij zijn daar meerdere keren geweest met de camper.

Vroeger ging vanaf hier ook de ferry naar Ameland. Ik zit nu gepoetst en geboend koffie te drinken, klaar voor een stevige wandeling op de dijk. Gister was een geslaagde dag onder een heerlijk zonnetje. Eerst de fietstocht door Harlingen met zijn gezellige centrum, daarna de rit naar Holwerd door een mooi platte land. Ik heb denk ik klandestien geparkeerd op Holwerd maar gelukkig geen bon.

Leuke tocht op MS Ries, een door waterstraal aangedreven schip, naar Ameland, fietsje mocht gratis mee .Ticket 14.50. Het was eb toen we heen gingen, die zeebodem blijft toch wel erg interessant om te zien en op de terugweg nog niet helemaal vloed, het zat er tegen aan. Ameland zelf ziet er mooi uit met een paar leuke dorpjes en stranden, waar het allemaal erg druk was Jammer dat er geen juttersmuseum is, kwam wel wat plaatselijke handnijverheid van schelpen tegen.

Gisternamiddag heerlijk gelezen in de zon, eten gemaakt en nieuws gekeken. Om 21 u lag ik lekker in bed verder te lezen tot .......werd om 1.30 uur wakker en om 5 uur weer, het begon al licht te worden. Opstaan of niet ? het werd niet tot vlak voor achten. Het is nu 9.15 en ontbijt en koffie zijn op, ik ga wandelen. Daarna richting Paleis Het Loo, staat al jaren op m,n lijstje, verder zien we wel. De wandeling op de dijk is erg mooi, wat een ongelofelijke stilte heerst daar zowel binnen als buitendijks. Je ziet er ook grote stukken "droog wad" waar je verend op loopt en waar heel veel zeekraal groeit. Heb wat geplukt en in de tomatensla geknipt, heerlijk.

De rit naar Het Loo ging prima, het was daar druk. Wat een prachtige tuinen en gebouwen, heb er toch wel een paar uur rondgewandeld en ook de expositie over Grace Kelly gezien, wat een stijlvolle vrouw. Entree 22.50 incl. Parkeren en Grace.

Voorkant Paleis.

Entree naar de tuinen, wordt niet meer gebruikt.

Achterkant paleis.

Werkkamer van Wilhelmina.

De Franse tuinen.

Voorkant vanaf dakterras.

De stallen met de koetsen en limosines.

Daarna naar de IJssel gereden en in Welsum een plekje gevonden bijna aan het water. Het was weer een leuke dag, heel anders dan ik met Lean zou doen, maar dat verschil is juist goed. Morgen via Oude Wetering, om de post te halen, naar Den Helder. Staat ook al tijden op m,n lijstje, het Marine Museum en de levendige CP daar aan de haven. Het wordt een ruim rondje IJsselmeer.

Donderdag 19.30 uur Den Helder.

Vanmorgen vroeg weggereden, er was best al veel verkeer om 6 uur, dus na poetsen en boenen om 8 uur rijden. Heerlijk binnendoor, via Epe, Harderwijk, Zeewolde, Hilversum en Aalsmeer naar Oude Wetering om de post op te halen en even kijken of er niet teveel spinnen op de balkons zijn, viel erg mee. Onze steiger was bezet met het bootje van Dennis de huismeester.

Daarna even teuten met koffie bij zus Margriet in Voorschoten en om 13 uur doorgereden naar Den Helder waar ik nu sta op de CP op de oude marinewerf. Uitgebreid rondgefietst op de werf en op de dijk bij de ferry naar Texel.

Voor een mooi en gezellig centrum kun je beter niet naar Den Helder gaan, stelt niks voor. Morgen ochtend het museum en de onderzeeboot bekijken en daarna richting Medemblik waar ik lekker aan het IJsselmeer ga staan of bij het kasteel.

Om 18 uur heb ik met Nol afgesproken, m,n vroegere Chef Kok in de Schouwtjes, om naar een soort van Preuvement te gaan, Culinair aan de Kade. Dat wordt lekker eten, drinken en ouwehoeren. Ik blijf in Medemblik staan dan hoef ik niet te rijden met een borreltje op. Beetje raar gevoel maar 8 km van huis staan, maar ik slaap al zo vaak naast Lean dan telt een nachtje meer of minder niet.

Ben afgelopen week natuurlijk langs veel water gereden, bijna overal hebben we wel gevaren en zo ontdekt hoe mooi Nederland is als je het op je gemakje doet, met de camper is het net zo, blijf op de binnenwegen, neem de tijd en je ontdekt het.

Zaterdag 9 augustus.

Dat is best leuk dat Marinemuseum, ook de 2 schepen en de duikboot die je kunt bezoeken, zeer de moeite waard. Daarna naar Medemblik gereden en ik sta nu op het parkeerterrein van de buitenhaven. Op steen en aan de border van het IJsselmeer.

Grapje van de marine !

"Antieke" mijnenjager.

Onderkant onderzeeboot, ongelofelijk dat hier mensen in kunnen werken terwijl ze zolang onder water zijn.

Selfie op de onderzeeboot.

De middag benut door wat technisch schoonmaakwerk aan de wc cassette en de afvoer van de keuken wasbak. Die liep bijna niet meer door, mag wel na bijna 4 jaar, ik krijg hem allen niet meer in elkaar, het lukt me niet om hem weer zo in elkaar te zetten als moet en m,n armen zijn tekort, Lean helpt morgen wel even.

Een gezellige boel al bij de Oosterhaven, die oude schepen hoef ik niet meer op, vanmorgen genoeg gezien. De kramen voor straks werden net opgebouwd, zal mij benieuwen . Heb met Nol om 18 uur afgesproken bij de brug. Het weer is aan het omslaan, ik hoop dat de regen wegblijft tot een uur of 10 !! De barometer staat nu op 1008 met een regenwolkje.

Het is niet helemaal droog gebleven maar het was erg gezellig en lekker. Goed met Nol kunnen bijkletsen en natuurlijk ook over de goede oude tijd toen we nog de beste waren. Ben nu weer bij m'n dushi en heb al weer boodschappen gedaan en de camper uitgeruimd.

Km stand is 89087 dus  794 km gereden.

De 23e vertrekken we over land naar Griekenland.